Ketumbit













Pernahkah anda mengalami masalah ketumbit? Tiba-tiba kelopak mata anda bengkak dan sakit, dan selepas beberapa hari ia kelihatan bernanah. Sesetengah orang-orang tua kata ia disebabkan oleh mengintai orang buang air besar.

Ia sebenarnya disebabkan oleh jangkitan kuman (staphylococcus aureus), berpunca daripada penyumbatan salur kelenjar meibomia atau kelenjar zeis yang berada dikelopak mata. Penyumbatan salur tersebut memudahkan jangkitan sekunder oleh bakteria seterusnya menyebabkan keradangan dan pengumpulan nanah dikawasan yang terlibat.

Lazimnya pesakit akan mengadu rasa sakit atau tidak selesa pada mata yang terlibat, kelopak mata menjadi merah, dan bengkak. Kadang-kadang, penglihatan juga kabur daripada biasa.


Kebiasaannya tanpa rawatan, penyakit ini akan sembuh dengan sendirinya serta mengambil masa 1-2 minggu.

Antara rawatan untuk ketumbit ialah penjagaan kebersihan mata, antibiotic topikal seperti ubat titis ataupun sapu, mengelap mata dengan kain bersih dan suam. Jika terdapat tanda-tanda ketumbit itu melibatkan jangkitan yang agak teruk, ( seluruh kelopak mata terlibat atau kemerahan), antibiotik sistemik ( pil antibiotik) mungkin diberikan.

Jika ketumbit itu masih tidak menunjukkan tanda-tanda sembuh, berkemungkinan ia memerlukan pembedahan kecil untuk mengeluarkan nanah tersebut.

0 comments:

Post a Comment