JENIS-JENIS TOPENG MUKA ( MASK )

H1N1 atau selsema babi telah menyerang seluruh warga dunia dengan penangan yang dahsyat ( fullblown). Rakyat di Malaysia juga terasa impaknya apabila kes-kes kematian dilaporkan satu persatu, pertambahan yang begitu mendadak sekali. Jika dibandingkan kes jangkitan dengan kadar mortaliti di Malaysia, negara kita mencatatkan kadar mortality (kematian ) antara yang tertinggi didunia. Sehingga kini 62 kematian dicatatkan di Malaysia yang cukup untuk menggerunkan kita. Angka ini jauh lebih tinggi daripada kematian denggi 28127 kes dengan hanya 67 kematian.

Antara penyebab penularan jangkitan yang tinggi ialah ia berjangkit melalui udara ( airborne disease). Mereka yang berdekatan dengan pesakit yang mempunyai simptom boleh berjangkit dengan mudah apabila udara yang mengandungi virus daripada kahak dan hingus disedut oleh individu yang sihat.

Oleh sebab itu, mereka yang mempunyai simptom diwajibkan memakai topeng muka untuk mengelakkan penyebaran udara tercemar dengan virus. Mereka yang sihat juga digalakkan memakai topeng muka apabila pergi ke tempat yang sesak.



Antara jenis-jenis topeng muka ialah :

1) Surgical mask

Ia digunakan oleh pesakit untuk mengelakkan cecair kahak dan hingus pesakit tersebar ke udara ketika batuk. Tidak menjanjikan perlindungan 100% kepada pemakai yang sihat kerana udara masih lagi boleh masuk ke rongga-rongga yang ada di topeng tersebut jika tidak dipakai dengan kemas.



2) N95 mask
Ia digunakan oleh staf kesihatan untuk melindungi pemakai ketika berhadapan dengan pesakit yang bersimptom. Memberi perlindungan yang lebih tinggi kerana tiada rongga diantara mulut, hidung dan persekitaran luar. Pemakai mungkin berasa tidak selesa kerana tiada rongga udara dan menyebabkan sedikit kesukaran bernafas.


3) N 100 with filter



Mempunyai air filter dihadapan yang berfungsi dengan menapis udara diluar dan menghalang kemasukan partikel udara daripada memasuki rung dalam topeng. Agak selesa dipakai kerana filter tersebut membenarkan udara didalam topeng ke luar. Tidak sesuai dipakai oleh pesakit kerana masih membenarkan udara tercemar keluar daripada topeng tersbut.


Perlu diingatkan bahawa penggunaan topeng muka adalah pakai buang dan tidak boleh digunakan sekali lagi dan tidak boleh dikongsi. Apa pun, sila amalkan amalan kebersihan tangan, mengelakkan daripada mengunjungi tempat-tempat awam apabila tidak perlu dan jarakkan diri daripada mereka yang mempunyai simptom. Sekian.

6 comments:

? said...

.

Valentino thomas said...

As a result, the skin produces more collagen and elastin which contribute to smoother and firmer skin. Find more interesting information about n95 mask online here.

Arya Saxena said...

Amazing Content. Please do visit our website for more variable n95 mask at an affordable price in India.

Arya Saxena said...

Great amazing content. Buy N95 Mask Online at an very affordable prices in India.

charliesmith said...

The N95 face masks are among the most popular masks used by health care workers who work with people who have a cold or flu like the common cold. If you want to get more interesting details about n95 mask review, Check out this site.

chris hemsworth said...

It's important to note that some models, such as the N95 mask, offer a third-rate level of filtration efficiency, but still cost less than the most expensive models on the market.

Post a Comment