Infected contact dermatitis


































Semalam saya bertemu dengan seorang pesakit yang mengadu kulit tangannya melepuh, gatal dan sakit. Beliau bekerja sebagai tukang cuci di sebuah syarikat dan sering mengendali dan menggunakan bahan kimia untuk mencuci lantai. Setelah beberapa ketika tangan beliau menjadi sebegitu rupa bermula dengan gatal, dan sakit. Kemudian akibatnya beliau menggaru-garu tangan tersebut sehingga kulit itu menjadi melepuh, kasar, luka dan bengkak.

Penyakit tersebut ialah infected contact dermatitis kerana terdapat elemen jangkitan dan keradangan. Ini adalah respon oleh kulit terhadap bahan kimia yang dibebaskan oleh sel epidermis iaitu sel kulit. Bahan kimia yang digunakan tadi menyebabkan sel epidermis kulit itu mati.

Bahan-bahan yang boleh menjadi penyebab radang berkenaan termasuklah detergen dan air. Kebanyakan pesakit yang mengalami masalah ini adalah disebabkan oleh pendedahan yang berulang kali terhadap bahan kimia ini terutamanya sabun, air dan detergen.

Bahan pelarut juga antara penyebab kepada keradangan ini kerana ia menghapuskan kelembapan dan minyak daripada kulit, yang seterusnya akan menyebabkan kulit kehilangan air dengan cepat. Lalu kulit akan mengalami kesan toksik bahan kimia tersebut dengan lebih mudah.


Antara faktor-faktor yang dikenalpasti menerukkan penyakit ini ialah:

1) Udara kering
2) Perubahan suhu
3) Air
4) Bahan pelarut
5) Alkohol
6) Trauma kecil
7) Fiberglass
8) Sarung tangan getah
9) Alkali
10) Asid hidroflorik

Antara rawatan untuk penyakit ini ialah mengelakkan bahan kimia tersebut, krim pelembab, steroid topikal dan antibiotik. Apa yang penting ialah berjumpa dengan doktor anda untuk mendapatkan rawatan. Elakkan daripada menggunakan krim-krim tradisional atau ubat dari kedai cina atau bomoh untuk mengelakkan keadaan menjadi semakin teruk.



0 comments:

Post a Comment