Bagaimana doktor membuat diagnosis?

Beribu-ribu penyakit wujud di dunia ini, juga berbeza-beza diantara satu hemisfera, benua, negara, dan juga iklim. Bagi seorang doktor untuk membuat diagnosis sesuatu penyakit adalah sesuatu yang mencabar minda. Pelbagai nama penyakit yang kebanyakannya berasal daripada bahasa greek, jenis-jenis penyakit, ciri-ciri dan juga rawatan perlu diingati oleh doktor. Ini belum lagi dikira penyakit-penyakit baru yang ditemui. Boleh juga dikatakan proses untuk mendapatkan diagnosis sesuatu penyakit sebagai seni penyiasatan.













Cuba bayangkan jika seseorang pesakit datang menemui doktor kerana batuk, boleh dikatakan lebih daripada 20 diagnosis penyakit. Jadi semestinya ada susun atur, method dan skrip yang teratur untuk mendapatkan diagnosis yang tepat seterusnya mendapatkan rawatan yang berkesan. Ini kerana setiap penyakit mempunyai ciri-ciri khas yang membezakan diantara satu sama lain.


Secara amnya, cara untuk mendapatkan diagnosis yang tepat adalah seperti berikut (peratusan kebarangkalian penyakit mengikut pengalaman saya). Ini adalah standard untuk diseluruh dunia:

1) Pemerhatian seimbas lalu (5-10%). Kita dapat mengagak penyakit pesakit sebaik sahaja pesakit membuka pintu dan masuk ke dalam bilik pemeriksaan dengan cara mereka berjalan, memegang muka, perlu dipimpin atau berjalan dengan selamba. Jika pesakit itu batuk dan selsema, mungkin pesakit itu mengalami jangkitan tekak, jika pesakit berjalan dengan terbongkok mungkin pesakit mengalami sakit perut yang kuat. Jika pesakit itu mengalami penyakit asma akut pesakit akan menunjukkan pernafasan yang cepat dan tercungap-cungap.

2) Sejarah penyakit (50-60%). Ini termasuklah sejarah penyakit sekarang, sejarah yang lalu, sejarah ubat, sejarah alahan, sejarah penyakit keluarga. Melalui sejarah pesakit sahaja kita mampu hampir mendapatkan diagnosis yang sebenar. Katakan jika seseorang pesakit itu mempunyai asma, pesakit itu akan memberitahu bahawa dia mengalami sesak nafas sejak kecil, disebabkan oleh cuaca sejuk, habuk, jangkitan tekak ataupun selepas bersenam. Mereka juga mempunyai sejarah keluarga yang mempunyai asma.

3) Pemeriksaan fizikal ( 20-30%). Pemeriksaan fizikal perlu dilakukan untuk mengesahkan dan menyokong diagnosis yang kita fikirkan. Cthnya jika pesakit itu asma pernafasannya akan sedikit tercungap, tidak mempu bercakap dengan normal, jika dadanya diperiksa dengan stethoscope, akan ada bunyi rhonchi. Jika sesorang datang kerana gout, kakinya akan kelihatan merah, bangkak, dan sakit.

4) Penyiasatan darah, sampel tekak, air kencing, x-ray, CT Scan, MRI, ultrasound, dsb. (15-20%). Penyiasatan ini dilakukan untuk mengesahkan penyakit tersebut jika perlu.


Sepintas lalu jika kita lihat diagnosis penyakit boleh diperolehi dengan mendapatkan sejarah penyakit tersebut. Diagnosis penyakit hanya memerlukan pemerhatian yang tajam, sejarah penyakit dan pemeriksaan fizikal. Penyiasatan darah, scan, ultrasound atau x-ray hanya akan dilakukan jika perlu. Jadi jangan marah jika doktor anda bertanya terlalu banyak soalan kepada anda. Sekian.

0 comments:

Post a Comment