H1N1 terbaru!!



Kematian disebabkan oleh H1N1 semakin meningkat dengan mendadak dalam masa 1 bulan kebelakangan ini. Situasi ini juga menyebabkan keadaan panik seluruh warga dunia termasuk Malaysia. Pada 31 Julai 2009, Malaysia hanya mencatatkan 5 kematian, dan setakat 13/08/09, 51 kematian telah dicatatkan. 46 kematian dalam masa 2 minggu manakala jumlah notifikasi H1N1 juga tidak menggambarkan jumlah sebenar mereka yang dijangkiti penyakit tersebut kerana makmal perubatan di seluruh negara tidak mampu menanggung beban ujian 'throat swab' yang menuntut sejumlah keperluan kewangan dan juga sumber manusia yang terhad.

Kementerian kesihatan telah mengambil langkah positif dan proaktif dalam usaha mengurangkan impak H1N1 kepada masyarakat serta mengurangkan kadar mortaliti di negara ini. Antaranya ialah pemberian ANTIVIRUS kepada mereka yang disyaki mengalami simptom Influenza Like Illness dan mempunyai penyakit-penyakit tertentu yang meningkatkan lagi risiko kematian.

Disini saya ingin mengingatkan bahawa kriteria untuk Influenza Like Illness (ILI) ialah

1) Demam yang tinggi iaitu > 38 C
2) Disertai dengan sakit tekak dan batuk
3) Dimana tiada diagnosis lain yang difikirkan.


Mereka yang boleh mendapatkan rawatan ANTIVIRUS ialah mereka yang mempunyai masalah kesihatan, umur yang ekstrem, dan mengandung seperti:

1) Penyakit paru-paru seperti asma, copd, obstructive sleep apnea.
2) Wanita mengandung lebih-lebih lagi trimester 2 dan 3, > 3 bulan.
3) Kegemukan, BMI > 30
4) Warga tua > 65 tahun
5) Kanak-kanak <>
Rawatan antivirusnya ialah Tablet Oseltamivir 75mg (Tamiflu) dua kali sehari selama 5 hari manakala dos kanak-kanak adalah mengikut berat.

Berat Badan Dos
≤15 kg 30 mg
16-23 kg 45 mg
24-40 kg 60 mg
> 40 kg 75 mg

Buat masa ini, pemberian amtivirus Tamiflu hanya diberikan kepada mereka yang diatas. Mereka yang tiada faktor risiko tidak akan diberikan antivirus ini kerana kes-kes kematian pada waktu ini secara kasarnya melibatkan mereka yang mempunyai faktor risiko. Pemberian antivirus secara meluas dan tidak terkawal akan menyebabkan rintangan dan kekebalan virus terhadap antivirus ini yang menyebabkan ia tidak lagi berkesan apabila digunakan.

Polisi ini juga akan bergantung kepada keadaan semasa yang mungkin akan disemak kembali jika terdapat beberapa perubahan epidemiologi penyakit ini.

0 comments:

Post a Comment