Para peniaga Bazaar Ramadhan




Bulan Ramadhan al-Mubarak yang dinanti akan menjelang tiba tidak lama lagi. Pastinya apa yang sinonim dengan bulan ramadhan di sudut benak kita ialah BAZAAR RAMADHAN. Bulan inilah umat Islam di Malaysia khususnya menikmati juadah-juadah pelbagai rupa dan rasa, malah kadangkala menyebabkan tabiat makan kita lebih daripada biasa.

Kepada umat Islam yang berpuasa, marilah kita mengamalkan pemakanan yang sihat dengan mempraktikkan makan semasa lapar, berhenti sebelum kenyang seperti mana Rasullullah ajarkan kepada kita. Ini kerana jika kita lihat kembali, kebanyakan penyakit pada hari ini berpunca daripada makanan. Mahu menjamu selera itu boleh tetapi berpada-padalah.



Kepada para peniaga anda diingatkan supaya mengambil suntikan vaksin Typhim di klinik kerajaan atau swasta. Ini untuk mengelakkan jangkitan Typhoid lebih-lebih lagi daripada pengendali makanan kepada pelanggan. Anda cuma perlu mengambil vaksin sekali dalam masa 3 tahun.


Vaksin tersebut akan disuntik di bahagian badan yang berotot ( cth bahu, punggung) dan tidak menyebabkan kesan sampingan yang serius. Sesetengah individu mungkin mengalami demam, pening kepala, dan loya yang ringan. Walaupun ia memberi perlindungan kepada badan, ia tidak menjamin 100% pesakit itu tidak dijangkiti. Anda masih perlu menjaga kebersihan, mengamalkan kebersihan makanan dan tangan, hanya minum minuman yang sudah dimasak atau ditapis


Kepada rakyat Malaysia khususnya umat Islam, selamat menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak.

1 comments:

nadia said...

Assalamualaikum..
Doc sy nak tanya adakah vaksin Typhim ni boleh memberi kesan kepada ibu yang ingin hamil atau yg telah hamil?
Terima kasih...

Post a Comment