Gegata ?































Pernahkah anda mengalami gatal-gatal kulit dengan tiba-tiba atau pun selepas makan makanan laut atau alahan makanan? Kulit anda juga akan bengkak dan menaik dan kemerah merahan. Kadang-kadang kulit anda juga akan menjadi gatal dan sakit. Mungkin rakan-rakan anda akan memngatakan itu adalah gegata. Gambar diatas adalah contoh penyakit tersebut.

Dalam istilah perubatan, keadaan ini dipanggil urticaria.
Kebiasaannya keadaan ini akan pulih sendiri apabila punca alahan ini dijauhi atau dielakkan. Ia juga boleh dirawat dengan antihistamine.

Pada asasnya, ia boleh dibahagikan sebagai akut dan kronik.
1) Akut = kurang daripada 6 minggu.
2) Kronik = tempoh minimum 6 minggu dan keatas

Punca utamanya boleh disebabkan oleh alahan dan bukan alahan. Dan bahan kimia disebalik kejadian ini adalah histamine yang dihasilkan oleh badan kita. Bahan ini akan menyebabkan salur darah mengembang dan pembengkakan tisu disekeliling tempat tersebut. Bahan ini juga yang akan menyebabkan kegatalan.

Simptom-simptom
1) Kulit membengkak, merah, pelbagai saiz dan bentuk.
2) Gatal dan kadang-kadang sakit.
3) Dermatographism. Kulit akan membengkak jika digaru.
4) Biasanya bengkak akan surut dalam masa 24 jam, tetapi akan berlaku pada bahagian badan yang lain.

Punca-punca atau penyebab

1) Makanan
2) Ubat
3) Sentuhan kepada allergen
4)Sengatan
5) Bisa binatang
6) Radiocontrast
7) Jangkitan
8) Sejuk
9) Tekanan pada bahagian badan
10) Cahaya matahari

Rawatan

1) Elakkan agen alahan tersebut. Jika anda alah pada sebarang makanan, jauhi makanan tersebut. Jika alah pada sejuk, getah, rantai daripada emas atau perak, elakkan daripada memakai barangan tersebut.

2) Antihistamine seperti piriton, cetirizine, loratadine ataupun steroid seperti prednisolone.


Maklumat diatas adalah sebagai panduan. Anda haruslah berjumpa dengan doktor anda untuk mengesahkan diagnosis dan memberikan ubat yang sesuai. Sekian.

9 comments:

Anonymous said...

salam, doktor.
saya mengalami gatal-gatal seperti gegata.tapi kegatalan saye dah berlanjutan lebih dari 3 bln. Saya risau la doktor.saya dah pergi ke klinik dan kalo jadi jek gatal2 dan bengkak2 sy terpaksa mkn pil alahan dan tahan gatal. sy tak dpt kelaskan ape yang sy alah..skrg nie saye pantang kacang, udang, sotong. tapi kekadang sy dah pantang pun dia datang gatal2 gaks..sy buntu pk apa lagi alahan mknan yang sy patut tinggalkan..bagaimana nak memulihkan keadaan seperti biasa yer doktor?

Anonymous said...

salam doktor.....
saya selalu alami gegate tiap2 hari,kebiasaannya di kaki dan di badan..tapi yang lebih teruk apabila saya bangun pagi muka saya akan bengkak...bagaimana nak atasi ni doktor??????

Anonymous said...

saya selalu kene.[ernah dulu sampai setahun.ada ambil pil, tapi ia akan tahan dalam sehari dua, lepastu kene balik.sekarang ni gegata dah mula menyerang saya setelah dah brape tahun tak kene.ubat saya, MINYAK KAPAK.mujarab tp habis la satu badan berminyak dan kenela tahan pedih minyak kapak tu.

Anonymous said...

Doctor. Sy nak tanya sikit. Anak saya umur satu tahun. Selepas mandi jer naik bintik2 merah, kalau berpeluh pun naik juga.tapi ini untuk sementara waktu jee. Selepas1 jam bintik2 merah tadi akan hilang dgn sendiri. Macam mana nak pulihkan ek,, pergi klinik kena tahan wad, doctor cuma cakap elergik jer.. pastu ambil darah. Dia cakap ada jangkitan kuman, bg antibiotik ean ubat sapu, tapi sekarang keadaan masih berlarutan

Anonymous said...

Hahahahaha... Doktor tak reply korang...

Anna Dalle said...

Assalam , sy pun kena gegata ni , dh 3bulan makan ubt tahan gatal, n alahan . Tiap2 malam makan sampai 2,3biji pil , saya tak tahu puncanya.. Saya tak makan makanan laut pun kena juga, memang tiap2 mlm cmfirm kena .. Tlg lah apa yg sy perlu buat . Cara tradisional gunakan herba pun gagal jgak.

Anonymous said...

Setahu saya, selain makanan kene check ada hama tak kt tpt tido dll. Hama pon boleh sebabkan gegata.

Anonymous said...

betul la...minggu lepas saya kemas stor kat rumah...banyak hama...dah seminggu gegata menyerang...kejap dia ade...kejap xde

Anonymous said...

kalau seseorang itu tiada alahan tetapi nengalami masalah itu mcm mane ye.

Post a Comment