MATA PESAKIT DIABETES

















Dah lama saya tak cek funduskopi untuk pesakit diabetes saya. Ingatkan ok sahaja. Rupa-rupanya ada diantara mereka yang hampir sudah rosak disebabkan oleh diabetic retinopathy. ia disebabkan oleh kawalan diabetes yang teruk, dan diabetic retinopathy adalah salah satu komplikasinya.


Diabetic retinopathy adalah disebabkan oleh hiperglisemia iaitu paras gula yang tinggi. Paras gula yang tidak terkawal menyebabkan salur darah yang kecil tersumbat dan kebocoran kapilari yang kecil. Ini akan menyebabkan protein daripada salur darah keluar ke retina. Penambahan kelikatan sel darah merah dan platlet pula menyebabkan penyerapan oksigen berkurangan seterusnya menyebabkan iskemia. Iskemia ini pula seterusnya menambahkan kecenderungan untuk mata membina salur-salur darah yang baru yang tidak normal dan mudah pecah.

Biasanya apa yang menyebabkan gangguan penglihatan bagi pesakit tersebut ialah apabila makula pada mata sudah rosak ataupun pendarahan pada vitreous.

Bandingkan gambar diatas dengan gambar dibawah ( pesakit diabetic retinopathy ). Jadi, jika anda pesakit diabetes, ikutilah nasihat doktor anda supaya mata anda tidak jadi seperti ini.
















0 comments:

Post a Comment