Katarak





























Adakah penglihatan anda kabur dan tidak dapat melihat dengan jelas? Ini berlaku lebih-lebih lagi kepada orang yang lebih berusia. Ada kemungkinan anda menghidapi katarak.

Katarak berlaku apabila kanta mata menjadi keruh dan legap. Kanta mata diperlukan untuk memfokuskan cahaya diluar ke bahagian retina mata. Mata yang normal mempunyai kanta mata yang jernih yang membenarkan cahaya menembusi, melaluinya dan memfokuskan cahaya ke retina dan menyebabkan penglihatan berlaku.

Seseorang yang mengalami katarak mempunyai kanta mata yang keruh menyebabkan cahaya tidak dapat difokuskan kepada retina seterusnya menghalang penglihatan yang jelas.





















Punca-punca katarak :

1. Katarak sekunder. Terjadi apabila pesakit mempunyai masalah mata yang lain sebelum itu seperti glaukoma, penggunaan steroid mata, atau pun diabetes.

2. Katarak Traumatik. terjadi apabila berlaku kecederaan mata seperti kecederaan fizikal, kimia, atau radiasi. Kadangkala selepas bertahun lamanya.

3. Katarak kongenital. Katarak yang berlaku kepada bayi sejak lahir. Kemungkinan disebabkan jangkitan ketika dalam kandungan seperti rubella, herpes, mumps virus.



Faktor risiko :

1. Penyakit seperti diabetes, glaukoma.
2. Peningkatan usia
3. Pengunaan steroid mata.
4. Kecederaan mata


Rawatan

Setakat ini, hanya pembedahan sahaja rawatan yang terdapat untuk penyakit ini. Itupun jika ia benar-benar mengganggu aktiviti harian anda






0 comments:

Post a Comment